Gerçekten sorulması gereken soru budur! “Hak aramak eşkıyalık mı, nankörlük mü, erdem mi?” Elbette, hak aramak hiçbir şekilde ne eşkıyalık ne de nankörlüktür. Olsa olsa erdemdir. Peygamber Efendimiz HAZRET-İ MUHAMMED’İN (O’na, al ve ashabına salat ve selâm olsun) bir hâdis-i Şerifleri vardır. Mealen şöyle buyrulmaktadır: “Zulme karşı susan, dilsiz şeytandır!” Bu hâdis-i şeriften de anlaşılacağı üzere, hak aramak asla nankörlük veya eşkıyalık değildir. Bilakis, hakkını aramayan ve zulme karşı susan DİLSİZ ŞEYTAN HÜKMÜNDEDİR!
Tarihte, haklarını aramakla ünlenen birçok eşkıyalar vardır. Bunlardan biri de KÖROĞLU olarak bilinen aynı zamanda bir halk şairi olan kişidir ki, bu ve benzeri eşkıyalar, aslında ZULME KARŞI KIYAM ETMİŞ VE HALKTAN BÜYÜK DESTEK GÖRMÜŞLERDİR.
Köroğlu adına ilişkin ilk bilgiler, Evliya Çelebi’nin Seyahatnamesine dayanmaktadır. Seyahatnameye göre Köroğlu. XVI. yy’da yaşadığı kabul edilen eşitliği, adaleti, ezilenlerden yana olan kişiliğiyle destansı bir kahraman olarak kabul edilmektedir.
Benden selam olsun Bolu Beyine
Çıkıp şu dağlara yaslanmalıdır
At kişnemesinden kargı sesinden
Dağlar seda verip seslenmelidir
Düşman geldi tabur tabur dizildi
Alnımıza kara yazı yazıldı
Tüfek icad oldu mertlik bozuldu
Eğri kılıç kında paslanmalıdır
Köroğlu düşer mi eski şanından
Ayırır çoğunu er meydanından
Kırat köpüğünden düşman kanından
Çevre dolup şalvar ıslanmalıdır
Şiiri de ünlü olan Köroğlu gibi Halk Kahramanı eşkıyalar çoktur.
Yazar Merhum Yaşar Kemal’in (İnce Memed) adını verdiği Romanının kahramanı da tipik halk kahramanı bir eşkıyadır. O da haksızlığa karşı isyan etmiş ve dağa çıkmıştır.
Adları gerçekten EŞKIYAYA çıktığı halde, halk kahramanı olarak kabul edilenler vardır. Bu bakımdan, birilerinin dediği gibi HAK ARAMAK ASLA NE NANKÖRLÜK NE DE EŞKIYALIKTIR. Haklarını arayanları, “NANKÖRLER–EŞKIYALAR” olarak nitelendirmek, densizliktir. Keşke, HAK ARAMAK BABINDA EŞKIYA OLABİLSEYDİK!!!
YORUMLAR