• Dolar Alış 7.5593TL
  • Dolar Satış 7.5292TL
  • Euro Alış 8.9590TL
  • Euro Satış 8.9232TL
Reklam
Reklam

NALINCI KESERİ!

Reklam
, 0 Yorum

İktidarlar da NALINCI KESERİ gibidirler. Hep kendi çıkarları doğrultusunda kararlar alır, yasalar çıkartırlar. Bilindiği gibi AKP ve MHP’nin, siyasi partilerin seçim ittifakına ilişkin düzenlemeyi içeren 26 maddelik ortak kanun teklifi, Meclis Anayasa Komisyonundan geçti. Yasa teklifini okuyanlar anlamışlardır ki, bu yasa teklifinin 2 temel amacı var. Bunlardan biri Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde 50+1’i bulmak, ikincisi baraj altında kalacak gibi görünen MHP’yi, ittifak sayesinde boğulmaktan kurtarmak! Yasa tasarısının ana hedefinin bu olduğunu anlamamak için geri zekâlı olmak gerekir.

Kanun Teklifine göre, aynı binada oturan seçmenler, hane bütünlüklerinin korunması ve aynı seçim bölgesinde kalmaları şartıyla, farklı sandık bölgelerine kaydedilebilecekler. Bunun anlamı, aynı binada oturanların, otokontrol sistemiyle birbirlerini kontrol etmelerinin önüne geçmektir.

Bu arada YSK’ya verilen üç yeni yetki de tartışma konusu olacak gibi. Bunların içinde en dikkat çekici olanı ise: “Seçim güvenliği açısından gerekli görülmesi durumunda, vali veya il seçim kurulu başkanının oy verme gününden en geç bir ay önce talepte bulunması halinde, o yerdeki sandıkların en yakın seçim bölgelerine taşınmasına, sandık bölgelerinin birleştirilmesine, muhtarlık seçimleri hariç olmak üzere seçim bölgelerinin birleştirilmesi ile seçmen listelerinin karma şekilde düzenlenmesine ve bu hususların ilanına karar vermek” şeklindeki hükümdür.

Yine yasa tasarısına göre sandık kurulu başkanları seçimle değil, ilçe seçim kurulu başkanlarınca belirlenecek.

Birlikte yapılan cumhurbaşkanı ve milletvekili seçimlerinde, oy pusulaları aynı zarfa konulacak.

Mevcut düzenlemeye göre, kolluk güçleri, sandık çevresine sadece sandık kurulu başkanı veya üyelerden birinin çağrısı üzerine gelebiliyorken; teklif, seçmenlerin ihbarı üzerine de kolluk güçlerinin sandık çevresine gelebilmelerini öngörüyor. Bu demektir ki, sandık çevresi güvenlik güçlerince abluka altına alınabilecek.

Üzerinde sandık kurulu mührü bulunmamasına rağmen Türkiye Cumhuriyeti Yüksek Seçim Kurulu filigranı, amblemi ve ilçe seçim kurulu mührü bulunan zarflar ile üzerinde leke veya çizik bulunsa dahi bunun özel işaret koymak amacıyla yapıldığı kesin olarak anlaşılamayan zarflar geçerli sayılacak.

“Evet” mührünün basıldığı her durumda,  oy pusulaları geçerli kabul edilecek. Arkası mühürlenmeyen oy pusulaları da geçerli sayılacak.

Siyasi partilerin seçimlerde başka bir siyasi partiyi destekleme kararı Kanun teklifine göre; ilçe birleştirme tutanağında, ittifakların her birinin ortak oylarının sayısı, ittifak içerisindeki her bir siyasi partinin tek başına aldığı oy sayısı ile ittifakın ortak oylarından gelen payın ilave edilmesiyle elde edilen oy sayısı gösterilecek.

Teklifle, siyasi partilerin seçimlerde başka bir siyasi partiyi destekleme kararı almalarını yasaklayan hüküm kaldırılıyor.

Buna göre, Siyasi Partiler Kanununun, “Siyasi partiler, tüzük ve programları dışında faaliyette bulunamayacakları gibi seçimlerde başka bir partiyi destekleme kararı da alamazlar” hükmünü içeren 90. maddesinin 2. fıkrası, “Siyasi partiler, tüzük ve programları dışında faaliyette bulunamazlar” şeklinde değiştiriliyor.

Seçimlere katılma yeterliliği taşıyan siyasi partiler, ittifak yaparak seçime katılabilecek. İttifak yapan partiler kendi aday listelerini verecek. İttifak yaparak seçime katılma kararı alan siyasi partiler, seçimin başlangıç tarihinden itibaren en geç 7 gün içinde, genel başkanların imzalarını ihtiva eden ittifak protokolünü, Yüksek Seçim Kuruluna (YSK) teslim edecek.

Seçimlere katılma yeterliliği taşıyan siyasi partinin seçime katılmaması halinde, bu partinin üyesi, kendisinin ve üyesi olduğu siyasi partinin yazılı muvafakati alınarak, başka bir siyasi parti tarafından aday gösterilebilecek.

Aynı ittifak içerisindeki siyasi partilerin her birinin geçerli oyu; ittifakı oluşturan siyasi partilerin o seçim çevresinde tek başına aldıkları oy sayısına, ittifakın ortak oylarından gelen payın ilave edilmesiyle elde edilecek. İttifak yapan her bir partiye ortak oylardan gelen pay; ittifak yapan siyasi partilerin tek başına aldıkları oyun bu partilerin toplam oyuna bölünmesiyle elde edilen katsayının ittifakın ortak oyu ile çarpımı sonucu elde edilecek.

İttifak yapan siyasi partilerin aldıkları geçerli oyların toplamının yüzde 10’u geçmesi halinde, bu siyasi partilerin her biri barajı geçmiş sayılacak.

Seçim ittifakı yapılması halinde, yüzde 10’luk barajın hesaplanmasında ittifak yapan siyasi partilerin aldıkları geçerli oyların toplamı esas alınacak, bu siyasi partiler için ayrıca baraj hesaplaması yapılmayacak.

Teklifle, dahil olduğu ittifak yüzde 10 barajını aşan siyasi partilerin çıkaracağı milletvekillerinin tahsis usulü düzenleniyor. İttifakın elde edeceği milletvekili sayısının hesaplanmasında, ittifak yapan siyasi partilerin toplam oyu esas alınacak. İttifakın elde ettiği toplam milletvekili sayısı, ittifak yapan siyasi partiler arasında her birinin aldığı geçerli oy sayısı esas alınarak bu düzenlemedeki usule göre paylaştırılacak.

Belediye başkanlığı, belediye meclisi üyeliği, il genel meclisi üyeliği ve muhtarlık seçimlerinde oy pusulaları aynı zarfa konulacak. Ancak seçim bölgelerinin birleştirilmesine karar verilmesi halinde, muhtarlık seçiminde oy pusulası ayrı zarfa konulacak ve bu zarf ayrı sandığa atılacak.

Seçmen kütükleri, “yerleşim yeri adresi” bilgileri esas alınarak düzenlenecek. Böylece, seçmen kütüğünün oluşturulmasında sadece yerleşim yeri esas alınacak; askı süresi içinde, yerleşim yeri değişikliği imkanı mevcut uygulamada olduğu gibi sürdürülecek.

Yurt dışı seçmen kütüğü ve seçmen listeleri “yerleşim yeri adresi” bilgileri esas alınarak düzenlenecek. Böylece yurt dışı seçmen kütüğünün oluşturulmasında sadece yerleşim yeri esas alınacak; askı süresi içinde, yerleşim yeri değişikliği imkanı mevcut uygulamada olduğu gibi devam ettirilecek.

Mevcut kanunda yer alan “sandık alanı” ibareleri “sandık çevresi” olarak değiştirilecek. Milletvekili seçilebilmek için aranan “askerlik hizmetini yapmış olma” şartı, “askerlikle ilişiği olmama” şeklinde değiştirilecek.

Seçme ve seçilme yaşı 18 olarak düzenlenecek.

Evet, TBMM anayasa komisyonundan geçen seçim yasası teklifinde özetle bu gibi değişiklikler yer almaktadır.

Sözün özü NALINCI KESERİ işbaşında…

TAŞLAMALAR

AFRİN’E ADIM ADIM

İLERLİYOR MEHMETÇİK

TABANA KUVVET KAÇAR

TERÖRİSTLER ŞİMDİLİK

 

TERÖRE DESTEK VERİR

ABD VE AB DAHİ

ONLARIN TERÖRİSTİ

TERÖRİST DEĞİL(!) SAHİ

 

TIRLAR DOLUSU SİLAH

VEREN KİM YPG’YE

IŞİD YA DA DAEŞ’LE

SÖZDE SAVAŞSIN DİYE

 

IŞİD’İ DE GERÇEKTE

KURAN, KURDURAN ONLAR

TAVŞANA (KAÇ) DERLERKEN

TAZIYA (TUT) DİYORLAR

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

SOSYAL MEDYADA TAKİP EDİN