• Dolar Alış 7.9641TL
  • Dolar Satış 7.9324TL
  • Euro Alış 9.4252TL
  • Euro Satış 9.3876TL
Reklam
Reklam

ÜRÜNLERİMİZİN COĞRAFİ İŞARETLEMELERİ YÜKSEK LİSANS TEZİ OLDU (1)

Reklam
, 0 Yorum

“Siirt ili, yerel ürünler bakımından oldukça zengin olmasına rağmen, bu yerel değerlerin tanıtımı yetersiz kalmakta ve turizm ürünü olarak kullanılmamaktadır. Coğrafi işaretlemeler yerel ürünlerin kullanımını arttırmakta ve tanıtımına da büyük katkıda bulunmaktadır.”

Yukarıdaki küçük paragraftaki tespitler benim değil. Bir yüksek lisans tezinin giriş cümleleri. Mardin Artuklu Üniversitesinden Yard. Doç. Dr. Lokman Toprak rehberliğinde Zozan Oğuz tarafından hazırlanan yüksek lisans tezinin konusu Siirt ürünleri. Yüksek lisansın yazımı için 2015 yılında Siirt’e gelen 380 kişi ile görüşülerek ilimizin coğrafi işaretleri alınmış olan ürünleri büryan, bal, perde pilav ve battaniyeyi yeteri kadar tanıyıp tanımadıkları araştırılmış. Bu amaçla deneklere bir anket uygulanmış ve çok ilginç sonuçlarda ortaya çıkmış.

Siirt’in yerel değerlerinin arasından 5 ürün coğrafi işaret aldığı belirtilen tezde bu ürünlerin büryan, fıstık, bal, perde pilav ve battaniye olduğunun altı çizilmiş. Araştırmada en çok bilinen ürünler sırasıyla büryan, fıstık, bal olarak bulunmuştur. Coğrafi işaret alan battaniye 5. sırada ve perde pilav 6. sırada yer almaktadır. Coğrafi işarete sahip olmayan bıttım ise 4. sırada yer almaktadır. Otlu peynir de %41.3 ile 7. sırada yer almaktadır.

Bu yüksek lisans tezinin sonuç ve öneriler bölümüne geçmeden, buraya kadar yazdıklarımızı şöyle bir değerlendirelim. Öncelikle tez Siirt Üniversitesinde değil, Mardin Artuklu Üniversitesinde hazırlanıyor. Yani kendi üniversitemiz değil. Ancak bilim evrenseldir deyip teselli buluyoruz. İkinci bir husus bırakın başka illerde bulunan vatandaşlara ilimize gelen vatandaşlara bile ürünlerimizi anlatamamışız. Çünkü coğrafi işaretini almadığımız bıttım ve otlu peynirde deneklerin yazdığı listeye girmiş. Aslında bunu yine kendimize pay çıkarmak şartıyla şöyle de yorumlayabiliriz ”O kadar çok kaliteli ürünümüz var ki, gelen konuklarımız hepsini coğrafi işaret almaya hak kazanmış olarak görüyor.  Yani bize deniliyor ki,  bu kadar kaliteli ürününüz var. Bunları niye değerlendirmiyorsunuz?

Yine çok dersler çıkarabileceğimiz sonuç ve öneriler bölümüne şöyle bir göz atalım “Zengin bir tarımsal çeşitliliğe ve yoğunluğa sahip olan Siirt ili çok sayıda yöresel ürüne de sahiptir. Siirt ili tarih boyunca birçok medeniyete ev sahipliği yapmıştır. Farklı kültürlerin ve medeniyetlerin yaşadığı topraklar binlerce yıllık tarihi serüven boyunca tarım ürünleri açısından da zenginleşmiş ve çeşitlenmiştir. Zamanla toprağın özelliğine, yörenin ilkim koşullarına uygun ürünler keşfedilmiş ve bunların karşılaştırmalı üstünlükler teorisine göre yetiştirilmeleri tercih edilmiştir. Bu da, kent ekonomisi için bugün de önemini koruyan kente has, yöresel ürünler kazandırmıştır.”

Son zamanlarda bu yerel değerlere yönelim de artmıştır. Turizm sektörü içinde değerlendirilmesi, bu değerlerin tescillenmelerini de gerekli kılmıştır. Yöresel ürünlere yönelimin artması hem tüketici açısından hem de üretici açısından olumlu sonuçlar doğurmuştur. Tüketiciler tükettikleri değerlerin nerede ve hangi koşullarda üretildiğini bilmek istemektedir. Bu çalışmada coğrafi işaret alan yerel değerlerin turizm ürünü olarak kullanılmasının önemi araştırılmıştır. Bu araştırma yerel değerlerin tanıtımı ve coğrafi işaret alması gereken ürünlerin belirlenmesi açısından önemlidir.

Bu konuya yarın da devam edeceğiz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

SOSYAL MEDYADA TAKİP EDİN