• Dolar Alış TL
  • Dolar Satış TL
  • Euro Alış TL
  • Euro Satış TL
Reklam
Reklam

(YOLLARI ASFALTLIYORUZ) DERKEN!!!

Reklam
, 2 Yorum

Belediye, şehir içi bazı yolları asfaltlamağa başladı. Gerekli yolları asfaltlamak elbette Belediyenin görevleri cümlesindendir. Ancak, asfaltlanmasına başlanan yollar, geçen sene de asfaltlanmış olan yollardır. Geçen yıl özensiz ve kalitesiz dökülen ve sözde asfaltlanmış olan yollara, bu yıl yeniden asfalt dökülmesi ihtiyacının doğması, gerçekten düşündürücüdür. Şunu da belirtelim ki, bu yıl dökülen asfaltların da özensiz ve kalitesiz olduğunu bizler değil, bu işin uzmanları söylüyorlar. Yani, bu demektir ki asfaltlanmakta olan yollara 1 yıl sonra yeniden asfalt dökülmesi zarureti doğacak.

Geçen yıl, kayyum döneminde asfaltlanan yolların, bu yıl tekrar asfaltlanmasına ihtiyaç duyulması gibi, gelecek yıl da aynı yollara asfalt dökülmek zorunluluğu hasıl olacağı doğruysa, gerçekten bu ülkenin heba edilen ekonomik kaynaklarına çok yazık.

Biz bu işin uzmanı değiliz. Dökülen asfaltın kalitesiz olduğu iddiası da bize ait değildir. Gazetemize uğrayan ve bu konuda uzman olduğuna inandığımız bir hemşerimizin konuyla ilgili yorumlarını yayınlayarak ilgililerin dikkatlerini çekmeyi uygun bulduk. İşin kompetanı bu hemşerimizin anlatımına göre bir üst yapı malzemesi olarak kullanılan asfalt, mineral iri ve ince agrega ile yapışkan özelliğe sahip bitümlü bağlayıcı bir karışımıdır. Bitüm bağlayıcı içeriği tipik olarak karışıma ve uygulamaya bağlı olarak %3 ile %7 oranında değişmektedir. Asfalt yol karışımında kullanılan agregalar, karışım dizaynına bağlı olarak fiziksel özelliklerine ve boyutlarına göre sınıflandırılarak seçilen sert minerallerdir. Bu mineraller kırmataş, çakıl ve kum gibi doğal kaynaklı veya yüksek fırın cürufu gibi yapay olabilmektedir. Bitümler, ham petrolün damıtılmasından elde edilen viskoz hidrokarbonlardır. Bitümler, belirli bir sıcaklıkta viskozitesi, sertliği veya kırılganlığı ile ilişkili olarak belirli mühendislik ve fiziksel özelliklerine göre farklı sınıflarda üretilir. Bazen asfalt karışımların hizmet verdiği geniş bir sıcaklık aralığında performansı artırmak için bitümler polimerlerle modifiye edilir. Bitümün en önemli fiziksel niteliği, ısıtıldığında yumuşaması ve daha akıcı hale gelmesi, soğuduğunda ise tekrar sertleşmesidir. (Termoplastik davranış). Asfalt yol yapımı ve serimi tipik olarak 140°C-160°C sıcaklık aralığında yapılmalıdır. Bitümün diğer önemli özelliği de, normal hava sıcaklığında bir katı gibi davranmakla beraber, viskoz akışkanlığa ve yük altında kendini onarma (viskoelastik) özelliklerine sahiptir. Bunun anlamı, asfalt tabandan gelen harekete uyum sağlayabilir ve trafik altında mikroskobik boyutta oluşan çatlaklar kendiliğinden kapanabilir.

Çeşitli asfalt uygulamalarında farklı asfalt karışım formülleri veya reçeteler kullanılır. Bu formüller asfalt yol sahiplerinin maliyet ve hizmet ömrü hedeflerine uygun olarak tasarlanır. Asfalt yol yapımında temel tabakalarında kullanılan karışımlar, yol yapısının yük taşıyan esas elemanı olduğundan genellikle elastisite modülü daha yüksek ve uygulama kalınlığı daha fazladır.

Yüzey tabakaları, en üstte kullanılan en ince tabakalardır. Asfalt üretimi, tekerlek ile yüzey arasındaki tutunmayı ve kayma direncini sağlayacak dokuda, düzgün ve düşük gürültü seviyesinde komforlu sürüş için gerekli özelliklere sahip olacak şekilde dizayn edilir.

Yol tabakalarından binder tabakası, düzgün bir yüzeyin oluşturulmasını sağlayan ve yüksek trafik gerilmelerinde yükü alt tabakaya transfer eden, temel tabakası ile yüzey tabakası arasında kullanılan bir yol tabakasıdır.

Kurutulmuş mineral agregalardan oluşan farklı boyutlardaki iri ve ince agrega fonksiyonları bitümlü bağlayıcı ile dizaynda belirtilen oranlarda ve kontrollü bir sıcaklıkta asfalt plentinde karıştırılır.

Hazırlanan asfalt karışımı, yalıtımlı kamyonlarla üstü kapalı olarak plentten serim yerine taşınır. Karışımın sıkıştırmaya uygun işlenebilirliğe sahip olması için, belirli bir sıcaklıkta serim yerinde olması gerektiğinden, taşıma mesafeleri sınırlandırılabilir. Taşınan asfalt karışımı kamyondan sericinin haznesine boşaltılır. Serici haznesindeki karışım arka helezonla tablaya doğru iletilerek makinanın genişliğince serilir. Helezon malzemeyi asfalt yol boyunca dağıtır ve serici öne doğru hareket ederken tabla düzgün ve belirli bir kalınlıkta serimi gerçekleştirir.

Bu işlemler sırasında asfalt hızla soğuyarak sertleşmeye başladığından, belirli bir yoğunlukta ve düzgün bir yol tabakası elde etmek için serim işleminin ardından geciktirilmeden karışımın silindirlerle sıkıştırılması gerekmektedir.

Bize bunları nakleden işin uzmanına göre, Şehrimizin yollarına dökülen asfalt işinde bu konulara hiçbir şekilde özen gösterilmemektedir. Yani, geçen yıl sözde asfaltlanan yolların 1 yıl içinde bozulmaları gibi, bu yıl da asfaltlanan yolların gelecek yıl bozulmaları mukadderdir…

Doğru ise çok yazık…

2 yorum “(YOLLARI ASFALTLIYORUZ) DERKEN!!!”

  1. Söz konusu haberin içeriği ile ilgili bu işe ömrünü vermiş bir insan olarak,esas meselenin içeriği asfaltın kalitesi değilde gelen her yünetimin işlerden alması ve her gelen kişinin kendi çevresinden duydukları ile göz boyama telaşına kapılması ile ilgili haber olmadı gerekirdi. Çönkü yoların yapımında ilk aşamadaki stabilize malzemesinden sonra en az 25 cm sıkışmış 0.50 altemel ve 25 cm temel ve ardında 12 cm bitümlü temel ve 8 cm binder tabakası ve 6 santim aşınma ve 4 santim taşmastik Yada modifiye asfalt ihtiyacı için üngörülen kalite sırandartıdır işte tam bu standartları sunup kaliteli bir yol yapabilmek için evella bir bütçe ihtiyacı doğmaktadır Yani 2000 mt uzunluğ ve 10 metre genişliğinde 20.000 m2 olması durumunda üngürülen malzeme kabaca 23 bin ton kalker ve 12.500 ton asfalt ihtiyacı buda maliyet anlamıyla kalkerin keşifteki 30 km nakliye fiyatı 60 tl olmakla 1.380,000 bin tl ve asfalt için maliyet ton başına 250-375 nakliyeye bağlı olmakla burdaki malzemeler derelerden geldiği için üngürülen fiyat 290 tl Yani oda bu demektir’ki 3.625,000 bin tl Yani 5.005.000,tl kabaca işte burda her gelen Yünetici kabaca siyaha boyayalım mantığı olursa bu işi yapan kişi tarafından bile çok sıkıntılı bir hal alır ,ama malesef altı stabilize olan bir yolun özerlbdeki 7-8 cm asfaltı söküp özerinde her sene tekrar asfalt yapma ihtiyacı duymanın temelinde bu işi ebedi yapma mantığı yok bu işleyişi tartışmaya açtığın zaman yıkarım Altay’ı,yağmur suyu vs eksikliklerinden dolayı her sene kazılma ihtiyacı doğduğundan kurumda hem reklamını az maliyetle Yani bahse konu olan 2 km yol için 20 km yol yapma konusunda daha çok reklam ve daha çok uğraşmanın belediyeye çok maliyetli olduğunu işten anlamayan insanlara lanse ederler Yani bu sene üngürülen belediyenin yapmış olduğu asfalt 6 milyonu geçmemektedir ama malesef binilen kafa gördüğünüz için taktir etmekle beraber haberin içeriği ve paraların nasıl harcandığını kontrol etmek için basamadı olarak başur köprüsünü geçerken bir çukuru açıp taş doldurdukları alan 100 metreyi bile gecmez (100mt) ama harcanılan para 18.750,000 bin türk lirası Yani belediye bu para ile 60.000 bin metre yol yapmaya çalışıyor yanı hem belediyenin yaptığı yalnış hem başka yerlerin nasıl harcama yatıklarını haber yapma konusunda cesaretinizi bekliyorum salgılar…

  2. Tabi uykulu halimle vermeye çalıştığım bilgide imla kuranlarına ve noktalara dikkat etmediğim için bu konu hakkında haber ve tam bilgi için yardımcı olmak açına daha çok memleketinize yaralı bilgileri paylaşmak ve bu konuları aydınlatmak bir İnsani görev bilirim bu konuda haber yapmak istiyorsanız yorum kısmına Yada e.mail adresinden iletişim sağlayabilirsiniz. Hayırlı akşamlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

SOSYAL MEDYADA TAKİP EDİN