Son bir ay içinde yaşanan YENİDOĞAN BEBEK ÇETESİ, NARİN CİNAYETİ VE 5 ÇOCUĞUN SEFALET SONUCU YANARAK CAN VERMELERİ ÇOCUK HAKLARI KONUSUNDA KONUMUMUZU GÖZLER ÖNÜNE SERMEKTEDİR.
Hele günümüzde Gazze’de ve Filistin’de yaşanan çocuk katliamları!
Gazze’de savaşta öldürülen bebeklerin, çocukların sayılarını bile kestiremiyoruz.
Büyük şehirlerde, hayatlarını tehlikeye atarak kırmızı ışıkta mendil satmaya, arabaların camlarını silmeğe uğraşan çocuklar. Köprü altlarını mesken edinenler. Cinsel tacizlere maruz bırakılanlar. Okullarından koparılıp, çocuk yaşta gelin edilenler. Daha neler, neler.
Bu arada, kendi aileleri tarafından dilendirilen, hatta hırsız olmağa teşvik edilenleri unutmayalım. Uzaklara gitmeğe gerek yok. Yaşadığımız şehirde sokaklardaki çocukların durumlarına bakmak yeter. Cami avlularında, kaldırımlarda, annelerinin kucaklarında istismar için tutulan bebek sayılacak yaştakiler!
Türkiye ki, Cumhuriyetin Kurucusu Mustafa Kemal ATATÜRK tarafından Dünyada ilk çocuk bayramını uygulayan ülke olmuştur. Ama Cumhuriyet tarihinde, çocuk sorunlarının çözümü konusunda aldığımız bir adımlık mesafe yok!
Her aileye, en az üç çocuk sahibi olmalarını önerenlerin, çocuk haklarına ilişkin getirdikleri bir tek yasa var mı? Zaten, (ÇOCUK HAKLARI!) diye bir olgudan haberdar bile değiller.
Evet, bu millete çok çocuk sahibi olmalarını önerenlere bir sorumuz var. Çocuk haklarıyla ilgili hangi yasaları getirdiniz! Yoksa, Bektaşi fıkrasındaki gibi (yap, yap sal!) mantığıyla mı hareket ediyorsunuz!
Çocuk hakları, kanunen veya ahlaki olarak dünya üzerindeki tüm çocukların doğuştan sahip olduğu; eğitim, sağlık, yaşama, barınma; fiziksel, psikolojik veya cinsel sömürüye karşı korunma gibi haklarının hepsini birden tanımlamakta kullanılan evrensel kavramdır.
Çocuk hakları, insan hakları kavramının içinde ele alınması gereken bir konudur. Bugün, dünyanın birçok yerinde var olan insan hakları ihlalleri, çocuk boyutunda daha geniş kapsamlı ve büyüyerek, müdahale edilmesi daha zor bir şekilde yer almaktadır. Uluslararası Af Örgütü’nün belirttiğine göre; az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde, emek sömürüsü, pornografi, şiddet, yasa dışı gibi olumsuz etkenlerin dahilinde, çocuk hakları ihlalleri daha büyük boyutlarda olmaktadır.
Çocukların erişkinlerden farklı fiziksel, fizyolojik, davranış ve psikolojik özellikleri olduğu, sürekli büyüme ve gelişme gösterdiği bilincinin yerleşmesi, çocukların bakımının bir toplum sorunu olduğu ve bilimsel yaklaşımlarla herkesin bu sorumluluğu yüklenmesi gerektiği düşüncesi, Cenevre Çocuk Hakları Bildirisi ile şekillenmiştir. Günümüzde çocuk hakları ile ilgili olan uluslararası belge 20 Kasım 1989 tarihinde Birleşmiş Milletler tarafından kabul edilen ve 193 ülke tarafından onaylanmış olan Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşmedir.
Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’nin çok sayıda maddesi çocukların sağlıklı bir yaşam sürdürmelerini desteklemektedir. Sözleşme’nin 6. maddesine göre her çocuk esas olarak yaşama hakkına sahiptir. İlaveten, 24. madde gereğince her çocuk ulaşılabilir en yüksek sağlık standartlarından yararlanabilmelidir; gerekli tedavi ve iyileştirme hizmetlerinden faydalanabilmelidir. İhmal edilen, terk edilen, istismara uğrayan ya da işkenceye tâbi tutulan çocukların iyileştirilmesi ve yeniden topluma kazandırmasından devletler sorumludur.
Eğitim hakkı, çocukların en önemli haklarından biridir. Unicef’in 1999 tarihli raporunda da belirttiği gibi okuma-yazma bilmeme çok ciddi sorunlara neden olmaktadır. Anne ve çocuk ölümlerinin önde gelen etkenlerinden biri, annenin eğitim düzeyinin düşüklüğü veya okuma-yazma bilmemesidir. Kız çocuklarının okullaşma oranındaki 10 puanlık bir artış sonunda bebek ölüm hızı binde 4.1 azalmaktadır. Bu halde çocuğun en temel hakkı olan yaşama hakkı ile eğitim hakkı arasında yakın bir ilişki bulunmaktadır.
Yaşama hakkının yanı sıra, çocuğun bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve ahlak gelişimi için eğitime gereksinimi vardır. İnsanın doğuştan getirdiği yeteneklerini geliştiren en önemli araç eğitimdir. Eğitimsizlik sonucu ortaya çıkan sorunlar şunlardır:
-İnsanlar üretken biçimde çalışamazlar.
-Sağlıklarına özen gösteremezler.
-Kendilerini ve ailelerini gereği gibi koruyamazlar.
-Kültürel açıdan zengin bir yaşam sürdüremezler.
Kız çocukların da gereksinimlerini karşılayacak ve kendilerine yaşam becerisi kazandıracak nitelikli eğitim görmeye hakkı vardır. Oysa tüm Dünya’da okula gitmeyen 6-11 yaşlarındaki 130 milyon çocuğun 73 milyonunu kız çocukları oluşturmaktadır. Kız çocukların eğitiminin önemi 1990’lar boyunca her fırsatta vurgulanmıştır.
Sözleşmeye göre, her çocuğun, temel yaşam hakkının yanında, nüfus kütüğüne kaydolma, isim, vatandaşlık ve mümkün olduğu ölçüde anne-babasını bilme ve onlar tarafından bakılma hakkı vardır. Buna paralel olarak, taraf devletlerin, çocuğun kimliği, tabiiyeti, isim ve aile bağları dahil olmak üzere her türlü koruma hakkına saygı gösterme ve bu konularda yasa dışı müdahalelerde bulunmama yükümlülüğü bulunur.
(Dünya çocuk Hakları Günü!) var ama bütün Dünya Ülkelerinin ve Türkiye’nin de sözleşmeye uymadığı ortada! Eğer sözleşmeye uyulsaydı, savaşların, göçlerin mağdurları çocuklar olur muydu. Sokaklar, dilenci çocuklarla dolu. Okulda olmaları gereken onbinlerce çocuk, köprü altlarında tiner çekiyor! Açlığı ve sefaleti diz boyu yaşıyorlar. Eğitim ve sağlık hizmetlerinden yoksun, milyonlarca çocuk var! Çalışan çocuk işçileri, sıradan bir olay olarak görmeğe bakacağız. Kısacası bütün dünyada, Çocuklar konusunda büyük bir insanlık dramı yaşanmaktadır.
Büyük şehirlerde, hayatlarını tehlikeye atarak kırmızı ışıkta mendil satmaya, arabaların camlarını silmeğe uğraşan çocuklar. Köprü altlarını mesken edinenler. Cinsel tacizlere maruz bırakılanlar. Okullarından koparılıp, çocuk yaşta gelin edilenler. Daha neler, neler.
Çocuk haklarının gerçek anlamda uygulandığı bir Türkiye ve bir Dünya dileklerimizle…