(YOL, MEDENİYETTİR) deyimi, gerçeğin ta kendisidir. Yerleşim merkezlerinin kalkınmaları kendilerine ulaşan yol sayısıyla orantılıdır. Günümüzde dört kategoride dillendirilen yollar vardır. Karayolları, demiryolları, havayolları ve denizyolları. Denizyollarını bir kalem geçelim. Çünkü liman şehri değiliz. Ancak, Siirt olarak diğer üç yol türünden de yeterince yararlandığımız söylenemez. Karayollarımızın durumunu 30 kilometrelik Siirt-Kurtalan karayolunun bile bir türlü tamamlanmamış olmasından yola çıkarak anlatabiliriz. Demiryolu derseniz, 85 yıl öncesi Kurtalan’a kadar gelmiş olan tren hattının, hala İl Merkezine ulaşmamış olması Siirt’in ne kadar ihmal edildiğinin kanıtı değil mi. Havayollarının durumu ortada. Yakın bir geçmişe kadar ilçelerimiz durumunda olan Batman ve Şırnak bile modern hava alanlarına kavuşturulmuşken, biz hala yerimizde sayıyoruz.
Geçmiş yılları bir anımsayalım. 2014 yılının Aralık ayında Siirt’e yeni bir hava limanının yapılacağı ve 2017 yılında hizmete açılacağı müjdelenmişti ama aradan geçen yıllar zarfında verilen söz tutulmadı.
Evet, 2014’lü yıllarda Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) başvuru dosyasında yer alan bilgilere göre, Siirt’e yeni ve modern bir havalimanının yapılması, yapılacak havalimanının yatırım tutarının yaklaşık 400 milyon lira olacağı açıklanmıştı. Proje içi üstyapı tesisleri dahil olmak üzere toplam 420 hektarlık bir alan üzerinde kurulması planlıyordu. Türkiye için önemli yatırım olacak yeni Siirt hava limanının işletme aşamasında bin personelin istihdam edilmesi öngörülmekteydi. Hava limanının bölge ekonomisine de büyük ölçüde katkı sağlaması amaçlanıyordu. Yeni Hava Limanından günde yaklaşık bin 810 kişinin faydalanması bekleniyordu.
Projenin gerçekleştirilmesiyle Siirt’in ve turizm potansiyeli olan ilçelerinin gelişmesine de katkı sağlanması amaçlanıyordu. Görüldüğü gibi, bütün bunlar da hayal çıktı.
Yine bir ara Tren hattının Siirt’ten geçecek şekilde ve Cizre istikametine uzatılması konusunda çalışmalar yapıldığı söylentileri dolaşmıştı. Aradan yıllar geçti trenin ne hızlısı, ne karası geldi.
1945’li yıllarda Kurtalan’a kadar uzanan devlet demir yollarının, İl Merkezine kadar uzatılması savaşın yarattığı ekonomik sıkıntılar nedeniyle gerçekleşmezken, 1950 yılında iktidarın el değiştirmesinden sonra demiryollarına verilen önem büyük ölçüde savsaklanmıştır. Demokrat Parti iktidarı demir yollarından ziyade karayolları ağına önem vermiş, mevcut demiryolu ağının iyileştirilmesine bile gereken önemi verilmemişti. Elbette, tren hatlarının ihmal edilmesine dış güçlerin etkileri çok olmuştur. Ülkemize karayolları vasıtaları ve bu vasıtalara ait yedek parçalar satmak isteyen emperyalist güçlerin, demiryolu ağlarının ihmalinde büyük katkıları olduğu bir gerçektir.
Dileriz ki, 85 yıl gecikmeyle de olsa, artık Kurtalan-Siirt demiryolu hattının başladığını ve Cizre’ye kadar uzatıldığını bir an evvel görelim. Kurtalan-Siirt-Cizre tren hattın gerçekleşmesi durumunda İlimiz çıkmaz sokak konumundan çıkacak ve ekonomik alanda önemli kazanımlar elde edecektir. Bakalım, 85 yıldır hayal ettiğimiz trene kavuşmak için daha kaç yıl bekletileceğiz.
Ve soruyoruz, SİİRTİMİZE KARA TREN GELMEZ MOLA…