Demiryolları haftası içindeyken anımsadık, Sayın Yasin AKTAY Milletvekili olduğu dönemde demiryolu hattının Kurtalan ilçesinden Siirt’e uzatılması için proje ihalesinin yapıldığını açıklamıştı. Daha sonra yine AKP Siirt Milletvekili Sayın Osman Ören de tren hattının Siirt’e ve Şırnak’a uzatılacağı müjdesini vermişti. Aradan yıllar geçti ne ses var, ne seda var.
Demiryolu hattının Kurtalan ilçesinden Siirt il merkezine uzatılması ile ilgili çalışmaları değerlendirdiklerini aktaran Aktay açıklamasında şunları da kaydetmişti: “Geçen yıl ihale edilen etüt çalışmalarının tamamlandığını ifade eden genel müdürümüz, şimdi de demiryolu hattının proje ihalesini gerçekleştirdiklerini belirtti. Proje çalışmaları tamamlandığında demiryolu hattının yapımına başlanacaktır. Amacımız, bu demiryolu hattının Şırnak iline kadar uzatılması ve Siirt’i çıkmaz sokak olmaktan kurtarmaktır.”
Aradan yıllar geçti, demiryolları için 880 milyar lira yatırım yapıldığını vurgulayan bu günün Sayın Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na biz de hemşehrilerimiz adına soruyoruz. 85 yıl öncesinde Kurtalan ilçemize kadar gelmiş olan tren hattı neden Siirt İl merkezine ve İl Merkezi üzerinden Şırnak’a uzatılmıyor.
Bilindiği gibi, Devlet Demir Yollarının bölgemizdeki en uç noktası Kurtalan hattıdır. Tren, 1945’li yıllarda Kurtalan’a kadar gelmişken ve Şehrimize bu kadar yaklaşmışken, Siirt’e gelmeyişi ile ilgili anlatılan bir anekdot vardır. Güya, Kurtalan’a kadar uzanan demiryolu hattının Şehir merkezine getirilmesi için hiçbir talep ve girişim olmayınca “Madem istemiyorlar, biz de yapmayalım!” denilerek çekilip gidilmiş!
Tabii, bu anekdot gerçeği yansıtan bir anekdot değildir. 1945’li yıllarda kazma küreklerle tren hattını Kurtalan’a kadar getirebilen Türkiye Cumhuriyeti, elbette 30 kilometrelik Kurtalan-Siirt hattını da rahatlıkla yapabilirdi. Ancak, o yıllarda 2. Dünya Savaşının getirdiği ekonomik yıkımlar yüzünden birçok yatırıma ara verilmesi zorunluluğu doğduğu gerçeğini unutmamakta yarar vardır. Türkiye savaşa girmemişti ama ekonomik yönden büyük sıkıntılar yaşanmıştı. Bizce asıl etken de, ülke ekonomisinde düşülen darboğaz olmuştur.
Aslında, Devlet Demir Yolları hattının Bağdat’a kadar uzatılması istemi çok öncelere dayanır. Bu projenin mimarının Osmanlı Padişahlarından 2. Abdulhamid olduğu rivayet edilir. Hatta o yıllarda sadece Bağdat’a değil, tren hattının Mekke ve Medine’ye kadar uzatılması yolunda çalışmalar yapıldığı ifade edilmektedir.
Türkiye Cumhuriyeti madden en fakir ve teknik alanda en geri olduğu 1945’li yıllara kadar tamamen kazma küreklerle Devlet Demir Yolları hattını Kurtalan’a kadar getirebildi ama, 85 yıldan beri tek bir metre demiryolu döşeyemediyse, sonraki hükümetlerin acizlerinin eseridir.
Gazete olarak Devlet Devir Yolları hattının İlimiz Merkezinden geçecek şekilde Şırnak üzerinden komşu ülkelere uzatılması gerektiğini hep dile getirdik. Eski Valilerimizden Sayın Musa Çolak zamanında da Siirtlilerin tren özlemleri Ulaştırma Bakanlığına arz edilmiş ve Kurtalan hattının Siirt-Eruh-Şırnak üzerinden Habur sınır kapısına kadar uzatılacağına dair sözler verilmişti. Ama görüldüğü gibi, hala yapılan bir şey yok.
Demiryolları Haftası içindeyken Siirt’in tren özlemiyle ilgili taleplerin yeniden gündeme getirilmesi ve Kurtalan-Siirt-Şırnak hattı projesinin bir an önce ihaleye çıkarılması dileklerimizle.