(Dünden Devam)
SORU: Bir hoca, (Hanımı ile ilişkide bulunmak orucu bozmaz) dedi. İlişki orucu bozmaz mı?
CEVAP: Bunu bir hocanın söylemesi mümkün değildir. Muhakkak bir yanlış anlama vardır. Cahil bir kimse bile böyle şey söylemez. İlişkide bulunmak orucu bozar ve kefaret gerekir. (Dürer)
Şâfiî mezhebinde, ilişkide bulunan erkeğe kefaret gerekir, hanıma ise kefaret gerekmez, fakat yine orucu bozulmuş olur, sadece kaza gerekir. (Tuhfe)
İlişkide kefaretin gerçekleşmesi için şu şartların bulunması gerekir:
1-Ramazan orucunu bozmuş olması gerekir. Ramazan orucunun kazasını tutarken veya başka oruç tutarken, bozana kefaret gerekmez.
2-Ramazan orucuna imsaktan önce niyet etmiş olmalıdır. İmsaktan sonra oruca niyet ederse veya hiç niyet etmeden ilişkide bulunursa, haram işlemiş olursa da, yalnız kaza gerekir.
3-Kasten ilişkide bulunmuş olmalıdır. Eğer unutarak ilişkide bulunmuşsa, kefaret gerekmediği gibi, oruç da bozulmuş olmaz, unutmak özür olur. Kefaret, orucu bozmanın değil, mübarek Ramazan-ı şerif ayının hürmet ve namus perdesini yırtmanın cezasıdır.
4-İlişki, imsak vaktinden sonra yani gündüz olmalıdır. Eğer imsak vaktine daha var zannı ile ilişkide bulunduktan sonra, imsak vaktinin geçmiş olduğunu anlarsa, kasten orucunu bozmadığı için sadece kaza gerekir, kefaret gerekmez.
5-İlişkiden sonra oruç tutamayacak kadar hasta olan kimseye kefaret gerekmez. Bunun gibi bir kadın ilişkide bulunduktan sonra, hayz hali vuku bulursa, yine kefaret gerekmez.
6-Kefaret olması için, ikamet ettiği yerde orucunu kasten bozmuş olmalıdır. Eğer seferde iken bozarsa, kaza gerekir. Çünkü seferde oruç tutmak farz değildir. Seferde oruç tutmayan, sonra kaza eder.
7-Karı-koca kendi arzuları ile ilişkide bulunmuş olmalıdır. Mülci ikrah ile zorlanırsa, kefaret gerekmez. İkrah, bir insanı, istemediği bir şeyi yapması için, haksız olarak zorlamak demektir. Birini zorlamanın ikrah olması için şu dört şart gerekir:
Zorlayan kimsenin, korkuttuğu şeyi yapabilecek kuvvette olması, zorlananın korkutulan şeyin muhakkak yapılacağını bilmesi, korkutulan şeyin, ölüm veya bir uzvun kesilmesi veya üzücü bir şey olması, zorlanan şeyin, yapılmaması gereken bir şey olması gerekir. (İbni Abidin, Dürer-ül-hükkâm)
Bazı kimseler de, mastürbasyonun orucu bozmadığını, bazıları da bozduğunu ve kefaret gerektiğini söylüyorlar. Bunların ikisi de yanlıştır. Mastürbasyonun orucu bozduğu, fakat sadece kaza gerektiği, Hindiyye, Bahr ve Dürr-ül-muhtâr ve diğer fıkıh kitaplarında yazılıdır. Bir Ramazanda iki defa mastürbasyon yapana kefaret de gerekir. Çünkü Ramazanın bir gününde, kaza gereken bir şey yaparak orucunu bozan kimse, başka gününde de bu şeyi kasıtla yine yaparsa, kefaret de gerekir.
(Devam edecek)
RAMAZAN FIKRASI:“SİZ, YEMEKLERİN KUSURUNU
BULMAYA DEVAM EDİN!”
İftar yemeğine davet edilen Siirtli muzip bir Hoca, akşam ezanı okunmak üzereyken, davetli olduğu ev sahibinin sofraya getirilmekte olan yemekleri beğenmeyip, hizmetçisine:
-Al, onu geri götür! diyerek sofraya gelen yemekleri bir-bir geri çevirirken, ezanın okunması üzerine, artık dayanamamış ve geri gönderilmekte olan bir yemeği, hizmetçinin elinden kaptığı gibi çala-kaşık yemeğe başlayarak iftarını açmış.
Bunun üzerine ev sahibi:
–Yahu, yemek sofraya gelsin, hele az bekle! diyecek olmuş.
Hoca, taşı gediğine koymuş:
-Siz, yemeklere kusur bulmaya devam edin! Ben, burada eski bir dosta rastladım. İfadesini alıyorum demiş..
RAMAZAN MÂNİ’Sİ
ORUÇ, ATEŞE KALKAN
TUTAN, KURTULUR NARDAN
GERÇEK ORUÇ TUTANIN
BAŞINDA TAÇ VAR NURDAN
HÂDİS-İ ŞERİF MEÂLİ ÂLİSİ
KİM ALLAH TEALA YOLUNDA BİR GÜN ORUÇ TUTSA, ALLAH ONUNLA ATEŞ ARASINA, GENİŞLİĞİ SEMA İLE ARZ ARASINI TUTAN BİR HENDEK KILAR. (TİRMİZİ, CİHAD 3, (1624))
BUGÜN SİİRT İÇİN
İFTAR SAATİ: 18:25 İMSAK SAATİ: 04:58