Ana Sayfa Arama Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

Ramazan Köşesi; Hazırlayan Ahmed Arıtürk

RAMAZAN AYINA ÖZEL TERAVİH NAMAZINA DAİR Teravih Namazı sünnet-i müekkededir.

RAMAZAN AYINA ÖZEL TERAVİH NAMAZINA DAİR

Teravih Namazı sünnet-i müekkededir. Peygamber efendimiz, 3-4 gün teravihi cemaatle kıldırmış, daha sonra evden çıkmamıştır. Sebebi sorulunca, (Teravih namazının size farz olacağından korktuğum için evden çıkmadım) buyurmuştur. [Buhâri] Teravihin yirmi rekat oluşu ve cemaatle kılınması hadis-i şerifle bildirilmiştir. Sünnet olduğu Eshab-ı kiramın İcmaı ile sabittir. (Merâkıl-felâh şerhi)

Peygamber efendimiz, teravihi, 8, 12 ve 20 rekat olarak da kılmıştır. İbni Abbas hazretleri bildiriyor ki, Resulullah, yatsıdan sonra, vitirden önce, 20 rekat namaz kıldıktan sonra, (Ramazanda 20 rekat teravih namazı kılanın, yirmi bin günahı affolur) buyurdu. (İ.E. Şeybe)

Teravihin yirmi rekat olduğuna inanmayanın sapık olduğu (Nur-ül-izah) şerhinde de yazılıdır.

İmam-ı A’zam hazretleri, (Teravih namazı sünnet-i müekkededir. Hz. Ömer, teravihin 20 rekat olarak cemaatle kılınmasını kendiliğinden ortaya çıkarmamıştır. O, elindeki sağlam esasa, yani Resulullahın sünnetine dayanarak emretmiştir) buyuruyor. (El-İhtiyar)

Peygamber Efendimiz, teravihi hiç kılmasa bile hulefa-i raşidinin kılması, sünnet olması için kâfidir. Hadis-i şerifte, (Sünnetime ve hulefa-i raşidinin sünnetine sımsıkı sarılın!) buyuruldu. [Buhâri]

Teravihin cemaatle kılınması Sünnet-i kifaye’dir. Yani bir mahallede cemaatle kılınınca, diğerleri evde kılsa, sünnet ifa edilmiş olur. (Nimet-i İslâm) Erkeklerin camide cemaatle namaz kılmalarının, evde kıldıkları namazdan 27 derece daha fazla sevap olduğu, kadınların ise, evde namaz kılmalarının, camide namaz kılmalarından daha çok sevap olduğu hadis-i şeriflerle bildirilmiştir. Kadınlar, zaruretsiz camiye gidemez. Çünkü Redd-ül-muhtar’da buyruluyor ki: (Genç ve yaşlı kadınların 5 vakit namaza, Cuma ve bayram namazları için, vaaz dinlemek için camiye gitmeleri caiz değildir. Eskiden, yalnız çok yaşlı kadınların, akşam ve yatsı namazına gitmesine izin verilmiş idi ise de, şimdi bunların da gitmesi caiz değildir.) [İmamlık bahsi] [Bu hüküm, adı geçen kitabın Türkçe tercümesinin c.2, s.420 dedir.]Teravih namazı iki veya dört rekatta bir selam vererek kılınır. Fakat iki rekatta bir selam vermek daha iyidir. Teravih namazını on rekatta bir selam vererek iki selamla bitirmek caiz, fakat mekruhtur. Şafii’de ise hiç sahih olmaz. Teravih, vitirden önce kılınır. Vitirden sonra da kılmak caizdir. Kılınamayan teravih namazının kazası gerekmez. Yatsıyı cemaatle kılan, teravihi yalnız, vitri de cemaatle kılsa mahzuru olmaz. Hatta teravihi kılmasa da, farzı kılmış olduğu imama uyarak vitri kılabilir.

İmamla birlikte yatsının farzı kılınsa, sonra imam gitse, cemaatten biri imam olup teravihi ve vitri kıldırsa sahih olur. Birkaç kişi camiye girince, yatsının farzının kılınmış olduğunu görseler, biri imam olup yatsının farzını kıldırsa ve teravih kıldıran imama uysalar vitri de bu imamla kılsalar sahih olur. Bir özrü sebebiyle camiye gidemeyen kimse, teravihi evde yalnız başına kılabilir. Hanımı, anası ve kızı ile de cemaat yapıp kılabilir. Fakat imam, sünnete uygun kıldırıyorsa, erkekler camiye gitmelidir. Hadis-i şerifte buyruldu ki: (Ramazan ayında inanarak ve sevabını umarak teravih namazı kılanın, günahları affolur.) [Nesâi]

Bazı imamlar tadil-i erkana riayet etmeyerek teravihi hızlı kıldırıyor. Halbuki Hanefi’de tadil-i erkan vaciptir. Vaciplerinden biri kasten terk edilerek kılınan namazı tekrar kılmak vaciptir. Unutularak vacip terk edilirse, secde-i sehv gerekir. Tadil-i erkan, Şafii’de ise farzdır. Farz terk edilince namaz sahih olmaz. Teravih de olsa, sahih olmayacak kadar hızlı kılmak caiz olmaz.

HÂDİS-İ ŞERİF MEÂLİ ÂLİSİ

Bizim orucumuzla ehl-i kitabın orucu arasında hudut,  sahur yemeğidir. (Müslim, 6, 60)

SİİRT’TE BUGÜN İÇİN

İFTAR SAATİ: 18:12

İMSAK SAATİ: 05:17

 RAMAZAN MANİ’Sİ

ELİNE DE, BELİNE DE

ORUÇ TUTTUR DİLİNE DE

AÇ, SUSUZ KALMAK YETMEZ

NAZAR EYLE FAKİRE DE

RAMAZAN FIKRASI: ŞEYTANIN AKLINA GELMEYEN

Oruç tutmadığı halde, kendisini oruçlu gibi gösteren Siirtli hoca, bir gün imam odasının kapısının kilidini içerden kilitlemiş, anahtarı, kilidin içinde bırakıp, ters çevirerek altına koyduğu sehpanın üzerine bir mum koymuş ve yakmış. Anahtarın geniş kısmına da çiğ yumurtayı yerleştirmiş ki RAFADAN olunca ziftlenecek.

Amma, biraz aksilik, biraz telâş sonucu, anahtarın geniş kesimi üzerine yerleştirdiği yumurta, yere düşüp kırılmış.

Yumurtanın kırılmasının kızgınlığı ile hoca:

-LÂNET OLSUN ŞEYTANA! deyivermiş.

O, bunu söyler söylemez, şeytan, insan kılığında ortaya çıkıp, Hocaya söylenmiş:

-Ben ki, dünya yaratıldığından beri ŞEYTANLIK yaparım. Ama, şimdiye kadar anahtarın deliği üzerinde yumurta pişirmek aklıma gelmemişti. Şimdi, söyle bakalım, sen misin şeytan ben miyim!