SORU: Yatsı namazını kıldıktan sonra vitri kılıp, gece sahura kalkınca da teravihi kılmak caiz mi? Yani herhangi bir sebeple vitri teravihten önce kılmakta mahzur var mı?
CEVAP: Teravih, vitirden önce kılınır. Vitirden sonra da kılmak caizdir.
SORU: Teravihte her dört rekat kılındıktan sonra neler okunur?
CEVAP: Dört rekat kılacak kadar oturulup, salavat-ı şerife veya tespih veya Kuran okumak sünnettir. İki rekat arasında oturulmaz. Bazı yerlerde “sallû alâ Muhammed” deniyor. Bu ifâde, (Muhammed aleyhisselama salevat getirin) demektir. Böyle söylemeyip, (Allahümme salli alâ Muhammed) demeli Elbette daha uzun olanlarını söylemek daha iyidir.
SORU: Teravihte koro halinde okunan salevat-ı şerifeler caiz mi?
CEVAP: Evet.
SORU: Şafii mezhebindeyim. Bizim mezhebimize göre, kazası olan kimsenin vaktin sünnetlerini, teravih ve vitir gibi sünnet namazları kılması haram oluyor. Hanefiler teravih kılarken, biz imama uyup kaza kılabilir miyiz?
CEVAP: Şafii mezhebinde sünnet kılana da uyup kaza kılmak mümkündür. İmam dört rekatta bir selam veriyorsa, ilk kazaya kalmış öğle veya ikindi veya yatsının farzına niyet edip kaza kılmak mümkündür. İmam iki rekatta bir selam veriyorsa, hep sabah namazının farzını kaza etmesi daha kolay olur. Hanefi’de ise kaza kılan, teravih kıldıran imama uyamaz.
SORU: Kadın imamın, kadınlara teravih kıldırması sahih midir?
CEVAP: Kadının kadınlara imam olması tahrimen mekruhtur. Tahrimen mekruh, harama yakın demektir. Mekruh olan namaz sahih olursa da kabul olmaz, yani sevap verilmez. (R.Muhtar)
Şafii’de kadının kadına imam olması caizdir. Malikide ise sahih değildir. (Tenvir, Mizan)
SORU: Teravih namazını kılarken mesbuk olunur mu? Dört rekatta bir selam verilirken, ikinci dört rekatın dördüncü rekatına yetişen teravihi nasıl tamamlar?
CEVAP: Teravih kılarken mesbuk olunur. Dördüncü rekatına yetişirse, hemen durmamalı, imamın bitirmesini beklemelidir. Baştan başlamalıdır. Dördüncü rekatına yetişince kalkıp üç rekat daha kılması gerekir. Sonra, ikinci dört rekata da yetişemez, hep böyle gider. Yani teravih bitene kadar hep mesbuk olur. Eğer ilk dörde hiç uymazsa, mesbuk olmaz, kalan dört rekatı vitirden sonra kılar.
SORU: Teravihte (4 rekatta selam verirken) namaz surelerini sırayla okurken, Kuleuzülerden sonra Elemtere ve Liilafi okunur mu?
CEVAP: Okumamalı.
SORU: Ramazanda cemaatle teravih kılan kimse kazaya kalmış namazlarına niyet etse caiz olur mu?
CEVAP: Caiz olmaz.
SORU: Ramazanda Şafii imam, Hanefilere teravih ve vitir kıldırabilir mi?
CEVAP: Evet kıldırabilir. Şafii de teravih namazında iki rekatta bir selam verilir. Hanefi’de ise, iki rekatta bir selam vermek daha efdaldir. Bu bakımdan teravih kılarken Şafii imama uymakta hiç bir mahzur yoktur. Şafiiler vitri kılarken iki rekatta bir selam verirler. Ayrıca bir rekat daha kılarlar. Üç rekat kılıp selam vermeleri de caizdir. Şafii imam, iki rekatın sonunda selam verirse, Hanefiler uyamaz. Fakat aynen Hanefi gibi üç kılarsa, Hanefilerin ona uymalarında mahzur yoktur. (T. Kulub, R. Muhtar)
SORU: Yatsının farzını cemaatle kılan beş on kişinin, başka bir mescide gidip, teravih kıldıran imama uyması caiz mi?
CEVAP: Evet.
SORU: Teravih namazını belirli rekatta kılmak şart mı? Mesela 20 rekat süresince bazen 4 rekat bazen de 2 rekat kılıp selam verme durumu olur mu?
CEVAP: İki rekatta bir selam vermek evladır, dört rekatta bir selam vermek de caizdir. Bazen dört ve bazen iki rekatta bir selam vermek de caizdir.
SORU: Kaza borcu olan kimsenin cemaatle kılınan teravih namazında teravih namazına mı yoksa kazaya kalan namazlarına mı niyet etmesi gerekir?
CEVAP: Cemaatle kılınan teravih namazında kazaya niyet edilmez. Cemaatle sadece aynı namazlar kaza edilir. Herkesin kazası ayrıdır.
SORU: Mescide geldiğinde teravih namazı kılınıyorsa o kimse yatsının ilk sünnetini ve yatsının farzını kıldıktan sonra mı teravih için cemaate uyması gerekir? Yoksa hemen mi cemaate uyması gerekir? Cemaate uyduğunda eksik kalan rekatları nasıl tamamlamalı?
CEVAP: Yatsının farzını bir kenarda kılar. Sonra cemaate uyar. Kalanları vitirden sonra kendi başına kılar.
SORU: Farz borcumuz olduğu için teravih namazı yerine kaza namazı kılınca, teravih de kılınmış olur mu?
CEVAP: Gece bir günlük kaza kılınınca teravih de kılınmış olur, ama kaza kılarken teravihe de niyet edilirse niyet sevabına da kavuşulmuş olur.
SORU: Bu halde iken kaza değil de teravih namazını evde bir kaç arkadaşımla cemaatle kılarsak mahzuru var mıdır?
CEVAP: Kaza namazı, aynı namazlar olmadığı için cemaatle kılınmaz.
SORU: Cemaat ile teravihe katılan ama kaza namazı kılan bir kimse, teravih namazının aralarında kamet getirmeye vakit bulamaz. Kametsiz kılmak uygun olur mu? Yoksa cemaate gitmemeli mi?
CEVAP: Teravih kılınırken kazaya niyet edilmez. Evde kaza namazı kılmalıdır. Kazayı kılarken teravihe de niyet edilir.
SORU: Teravihe ilk başlarken, imamın ikişer ikişer mi yoksa dörder mi kıldıracağını bilmiyoruz. Teravihin ilk bölümünün niyetini nasıl ve hangi namaza göre yapabiliriz?
CEVAP: Kaza kılınmaz. Teravih kılacaksak, o zaman da sadece teravihe niyet ederiz, imam kaç kıldırırsa kıldırsın, fark etmez.
SORU: Evde teravih yerine kaza kılarken aralarda teravih dualarını okusak olur mu?
CEVAP: Elbette okumak iyi olur.
SORU: Teravih kılarken en başta niyet etsek diğerlerinde niyet etmesek olur mu?
CEVAP: Olur.Oruç tutamayanın da teravih kılması gerekir mi?
CEVAP: Evet gerekir.
SORU: Teravih namazını kazaya niyet ederek kılarken, toplam 20 rekat olması gerekir mi? Yani diyelim iki günlük kaza kılamaz mıyız? Teravih namazı sevabı alabilmek için niyet nasıl olmalıdır?
CEVAP: Bir günlük kaza namazı kılarken teravihe de niyet edilirse hem kaza hem de teravih kılınmış olur. İki günlük kaza kılınırsa daha iyidir. Kaza namazı ne kadar çok kılınırsa sevabı o kadar çok olur.
SORU: İmam ve cemaat de kazaya niyet ederek, evde cemaatle teravih kılabilir mi?
CEVAP: Aynı namazlar kazaya kalmışsa olur. Fakat bunu denk getirmek çok zordur. Onun için ayrı ayrı kılmak gerekir.
SORU: Şafide teravih namazında rekatlar kaçar kaçar kılınır?
CEVAP: İkişer ikişer kılınır.
SORU: Kaza borcu olmayanın evde yalnız başına kılarken teravihe mi yoksa kazaya mı niyetlenmesi iyi olur?
CEVAP: İkisine de niyetlenmesi iyi olur.
SORU: Kaza borcu olan teravih kılabilir mi? Şafide de aynı mıdır?
CEVAP: Kaza borcu varsa teravih kılabilir. Evet, Şafide de aynıdır.
SORU: Teravih namazı 20 rekat olmasına rağmen bazı yaşlı insanlardaki düşünce 20 rekatın zorunlu olmadığı, Allah rızası için ne kadar kılınırsa kâfidir diye bir düşünce yaygın doğru mu?
CEVAP: Sünnet olanı 20 rekattır. Az kılan az sevap kazanır, çok kılan çok.
SORU: Teravih kılmayan, yatsıyı kıldığı imamla vitri kılabilir mi?
CEVAP: Evet kılabilir. İmam da teravih kılmasa, yine yatsı ile vitri cemaatle kıldırabilir.
SORU: Teravih namazına kalkarken ve teravih bitince hangi dualar okunur?
CEVAP: Teravih namazına kalkarken okunacak dua: Sübhane zil mülki vel melekût. Sübhane zil izzeti vel azameti vel celali vel cemali vel ceberût. Sübhanel melikil mevcûd. Sübhanel melikil ma’bûd. Sübhanel melikil hayyillezi la yenamü ve la yemût. Sübbûhun kuddûsün Rabbüna ve Rabbül melaiketi verrûh. Merhaben, merhaben, merhaba ya şehre Ramezan. Merhaben, merhaben merhaba ya şehrel-bereketi vel gufran. Merhaben, merhaben, merhaba ya şehret-tesbihi vet-tehlili vez-zikri ve tilavet-il Kur’an. Evvelühû, ahiruhû, zahiruhû, batınühû ya men la ilahe illa hüv.
Teravih bitince okunacak dua: Allahümme salli ala seyyidina Muhammedin ve ala Âli seyyidina Muhammed. Biadedi külli dain ve devain ve barik ve sellim aleyhi ve aleyhim kesira. Üç defa okunur ve üçüncüsünde (ve salli ve sellim ve barik aleyhi ve aleyhim kesiran kesira.) denir. Ya Hannan, ya Mennan, ya Deyyan, ya Burhan. Ya Zel-fadlı vel-ihsan nercül-afve vel gufran. Vec’alna min utekai şehri Ramezan bi hurmetil Kur’an.
RAMAZAN FIKRASI
“BANANE? SANA NE?”
Bir Bektaşi’yi aşikâre oruç yerken gören softa celallenerek:
-Erenler, Ramazan’dayız!
Demiş. Bektaşi cevap vermiş:
-Bana ne!
Softa, üstelemiş:
–Müslüman değil misin?
Bektaşi yine kısa bir cevap vermiş:
-Sana ne!
Siz, siz olun da, kimsenin orucuna karışmayın. “Herkesin dini kendisinedir” hükmünü unutmayın!
RAMAZAN MANİ’Sİ
AÇ İNSANIN HALİNDEN
ANLA GEREK ORUÇKEN
EY HAYATI BOYUNCA
HİÇ YOKSULLUK ÇEKMEYEN
HÂDİS-İ ŞERİF MEÂLİ ÂLİSİ
Resulullah (sav) vefat edinceye kadar Ramazanın son on gününde i’tikafa girer ve derdi ki: “Kadir gecesini Ramazanın son on gününde arayın”. Resulullah (sav)’dan sonra, zevceleri de i’tikafa girdiler. (Müslim, İ”tikaf 5, (1172))
SİİRT’TE BUGÜN İÇİN
İFTAR SAATİ: 18:14
İMSAK SAATİ: 05:14