Ülkemizde devlet bünyesinde bulunan tesisler zarar ettikleri için özelleştirildiler ve söz konusu tesisler arasında “Altın yumurtlayan Tavuklar” hükmünde tesisler de vardı bilindiği gibi… Günümüze dek gerçekleştirilen özelleştirmelerden elde edilen gelirin yaklaşık 75 milyar dolar olduğu belirtilirken, aynı tesislere günümüzde satıldıkları fiyatın 15-20 katı ile vücut buldurmanın imkansızlığından da söz edilmekte…
Daha önceleri de bu konuya değindiğim yazılarımda belirttiğim gibi; özelleştirilen tesislerin devletimiz sırtında kambur hale gelmeleri nedeni, 10 kişinin çalıştırılması gereken bir tesiste 100 veya daha fazla kişinin istihdam edilmesiydi ve buna sebebiyet verenler, yeni tesisler açmak yerine işsizliği mevcut tesislerde gideren siyasilerimiz olmuştur maalesef… Yani, yok pahasına elden çıkarılan ve ilk açıldıklarında istihdam sağlayarak ekonomiye kazandıran tesisler, siyasilerin arpalıklarına dönüştürülmüştü başka bir ifade ile…
Şimdi de TCDD’nin de Cumhuriyet tarihinde ilk kez olarak yolcu taşımacılığı hizmetini özel sektöre devretmeyi planladığı haberlerini okuyunca böylesine önemli bir hizmetin özel sektöre devredilmesinin birçok olumsuzluklara yol açabileceğini düşündüm ve toplu taşımacılığın en önemli aracı olan demir yollarına gereken önemin verilmediği gerçeğini anımsadığımdan, doruğa ulaştı üzüntüm…
Hazine ve Maliye Bakanlığının 2018 yılına ilişkin Kamu İşletmeleri Raporuna göre; TCDD’nin zararı 2 milyar 558 milyon TL’ye ulaşmış ve anlaşılan o ki yolcu hizmetini özel sektöre devretmenin nedeni, kurumun sık sık zarar ediyor olması…
Demir yollarının büyük önem taşıyor olması nedeniyle yabancı şirketlerin uhdesinde bulunan demir yolları satın alınarak millileştirildikten sonra yeni hatlar döşenmişti ve bu azimli çalışma, 10’uncu Yıl Marşımızın 1. Kıtasının son mısrasında “Demir ağlarla ördük ana yurdu dört baştan” ifadesiyle övülmüştü gururla… Ne var ki, daha sonra nakliye açısından da ekonomik kazanımı hayli yüksek olan demir yollarını yaygınlaştırmaya gereken önem verilmedi ve son yıllarda bazı yörelerimizde hızlı trenler devreye sokulduysa da asıl hedefi gerçekleştirme gayreti içine girilmedi maalesef…
Hizmete sunuldukları ilk yıllarda istihdam sağlayan ve ekonomiye kazandıran tesislerin daha sonra siyasi arpalıklara dönüştürüldükleri için yüce devletimizin sırtında kambura dönüştükleri gerçeğini dikkate aldığımda, Devlet Demir Yolları Kurumumuzu da sürekli zarara sokan nedenlerin masaya yatırılarak gerekli önlemin alınmadığına hükmediyorum ister istemez…
Devlet Demir Yolları madem ki zarar ediyordu, ne diye büyük masraflar harcayarak hızlı trenler devreye sokuldu yurdumuzun bazı yörelerinde… Çok daha iyi olmayacak mıydı hızlı trenler için harcanan parayı demir yolunu en ücra köşeler ulaştırma hedefinde kullanmak… 60 yıldan beri Kurtalan ilçemize getirilmiş olan Demir yolunun halen ilimiz merkezine ve burudan da gerekli noktalara ulaştırılmamış olması, demir yolu politikasına önem verilmediği gerçeğini belgelemektedir ve bu kurumun özelleştirilmesi planlandığına göre, yurdumuzun bazı yörelerindeki hızlı tren hizmeti anlamsızlaşmaktadır elbet… Yazık!..
YORUMLAR