REKLAM ALANI

(160x600px)

Esnek veya Sabit Ölçü Verebilirsiniz.
REKLAM ALANI

(160x600px)

Esnek veya Sabit Ölçü Verebilirsiniz.

Siirt Gazetesi

ÜRÜNLERİMİZİN COĞRAFİ İŞARETLEMELERİ YÜKSEK LİSANS TEZİ OLDU (2)

REKLAM ALANI

(728x90px)

Esnek veya Sabit Ölçü Verebilirsiniz.
ÜRÜNLERİMİZİN COĞRAFİ İŞARETLEMELERİ YÜKSEK LİSANS TEZİ OLDU (2)
6-Ayhan MERGEN( kanal56@hotmail.comm )
4 views
04 Ekim 2018 - 11:25
REKLAM ALANI

(300x250px)

Esnek veya Sabit Ölçü Verebilirsiniz.

Dünkü yazımızda coğrafi işaret almış ürünlerimizin durumunun Mardin Artuklu Üniversitesi öğrencisi Zozan Oğuz tarafından hazırlanan bir yüksek lisans tezine konu olduğunu belirterek ve bu yüksek lisans tezini esas alarak ürünlerimizin durumunu ele almaya çalışmıştık.

Bu yüksek lisans tezinin sonuç ve öneriler bölümünde yer verilen görüşler şöyle devam ediyor. “Coğrafi işaretlerle ilgili bulgular incelendiğinde coğrafi işaret ismini duymayanların çoğunlukta olduğu görülmüştür. Ancak coğrafi işaret tanımı anket formunda yazıldığı için bu tanıma bakarak coğrafi işaretin kişiye ve bölgeye katkısının olacağını düşünenlerin oranı %81,9 olarak bulunmuştur. Coğrafi işaretin katkılarıyla ilgili önermeler verilmiş ve en çok “ürünün tanıtımı sağlanmış olur” önermesine “kesinlikle katılıyorum” yanıtı alınmıştır. Bunu “turizm potansiyelini arttırır” ve “ürünün ismi korunmuş olur” önermeleri takip etmiştir.

Bununla birlikte katılımcıların yarısından azının (%45) coğrafi işaretin olumsuz bir yanı olabileceğini düşünmüştür. Bu olumsuzlukların başında kişiler ve bölgeler arası anlaşmazlıkların olduğu belirtilmiştir.

Coğrafi işaret tüketim bilgisi incelendiğinde katılımcıların çoğunlukla tükettiği bulunmuştur. Sağlıklı ve lezzetli olduğunu düşünenlerin yoğunlukta olduğu sonucuna varılmıştır. Katılımcılara; yerel değerlerin, coğrafi işaret almış olma durumları sorulduğunda, katılımcıların doğru cevaplar verdiği görülmüş ancak coğrafi işaret almayan iskambo pekmezinin de almış olduğunu düşünenlerin fazla olduğu görülmüştür.

Siirt’teki turizm sorunlarıyla ilgili bulgular incelendiğinde en büyük sorunun altyapı sorunu olduğu, hijyen ve temizlik sorununun önemli bir boyutta olduğu ortaya çıkmıştır. Coğrafi işaret alan ürünlerin turizme katkısının olacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Yapılan araştırmada çıkan sonuçlar incelendiğinde, Siirt’i ziyaret eden turistlerin kentin coğrafi işaretli ürünleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmadığı ve yerel değerlerin turizm ürünü olarak kullanımının yoğunlaşması gerektiği sonucuna varılmıştır. Yerel ürünlerin bilinirliğini arttırmak ve kullanımını teşvik etmek amacıyla düşünülen öneriler üreticilere ve resmi birimlere iletilmiştir.

Geliştirilen çözüm önerileri şu başlıklar altında sıralanabilir:

  • Coğrafi işaret kavramının daha çok kullanılmasına özen gösterilmeli. Bu şekilde coğrafi işaret kavramının bilinirlik düzey artmış olacaktır.
  • Coğrafi işaret çalışmaları yoğunlaştırılmalıdır. Coğrafi işaretler güveni temsil ettiği için markalama ya da etiketlemeler yeterli düzeyde olmalıdır. Böylece tüketici bilinçlendirilmesi sürecine katkı sağlanmış olacaktır.
  • Yerel ürünlerin tanıtımına yoğunluk verilmeli bu tanıtımlar için festivaller yapılmalı ve farkındalık yaratılmalıdır.
  • Resmi ve kamu kurumlarıyla üreticiler birlik olup yerel değerlerin tanıtımına önem vermelidir. Bu tanıtıma bağlı olarak coğrafi işaretli ürün satın almak için kente gelen turistlerin yoğunluğu artmış olacaktır. Hem ekonomik bir kalkınma hem de kültür turizmi hareketliliği olacaktır.
  • Resmi kurumların; coğrafi işaret almayan ürünler için çalışmalar yapıp, coğrafi işaret almaları sağlanmalıdır.

Sanırım hepimiz bu tespitler karşısında şapka çıkarır ve saygı duyarız. Artık harekete geçmenin de bir zamanı geldi diyerek harekete geçelim.

REKLAM ALANI

(728x90px)

Esnek veya Sabit Ölçü Verebilirsiniz.

Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.